Naše současně nejlepší beatová skupina OLYMPIC se v poslední
době zdržovala několik týdnů v Československu a na všech jejích
vystoupeních se příznivci a příznivkyně tázali, co je pravdy na
zprávách o eventuálním odchodu textaře, částečně i zpěváka, hlavně
však basového kytaristy skupiny Pavla Chrastiny. Svého času jsme v
se v MS zmiňovali o Chrastinově podobném úmyslu. Pak bylo chvíli
ticho a posledního dne měsíce března odeslali zbývající čtyři
členové skupiny Pavlovi tento dopis:
"…Milý Pavle,
jak je ti
jistě známo, podle naší vnitrokapelové dohody má každý člen skupiny
Olympic právo na podání dvouměsíční výpovědi s povinností dodržet
všechny závazky po dobu dva měsíce od počátku dvouměsíční výpovědní
lhůty.
Oznamujeme Ti, že skupina Olympic
rozhodla použít tohoto samozřejmě oboustranného práva proti Tobě a
dává Ti tímto doporučeným dopisem na vědomí svoje rozhodnutí o
přerušení spolupráce do dvou měsíců po obdržení tohoto
dopisu.
Rozhodnutí čtyř členů skupiny je
naprosto jednomyslné a nezměnitelné, jak se můžeš sám přesvědčit
ústní domluvou. Myslíme, že není nutné vypisovat důvody, které nás k
tomuto rozhodnutí vedly, nejedná se o akt msty, ale o normální,
klidné rozseknutí problému, tížícího nás již téměř rok. Mohli jsme
volit pouze mezi dvěma alternativami. Buď nechat dojít k zániku
kapely, nebo přikročit k tomuto kroku. Každý z nás přešel v různé
míře a obměnách při spolupráci s Tebou od počáteční chuti přes
lhostejnost až po naprostou antipatii k veškerému Tvému
počínání.
Děkujeme Ti za dlouholetou
spolupráci a přejeme Ti úspěch v Tvém dalším životě. Pokud se týče
technických otázek (tj. Tvého podílu na aparatuře), předpokládáme,
že se domluvíme osobně k oboustranné spokojenosti.
V Brně dne 31.3.1969
ZA OLYMPIC
Petr Janda, Jan Pacák, Miroslav Berka
a Ladislav
Klein…"
Tolik tedy k celé problematice zbývající členstvo skupiny.
Jelikož soudíme, že v takových věcech je třeba slyšet obě strany,
zeptali jsme se samotného Pavla Chrastiny:
Cítil jsi někdy antipatii k Olympicu?
"Nikoliv, a necítím ji dosud. Problém je v něčem
jiném. Jednou jeden chytrý pán řekl, že s člověkem, který se musí
svým koníčkem živit, to většinou nedopadne nejlíp. A v této situaci
jsem byl já. Studuji FAMU a filmařinu považuji za svou budoucí
profesi. Hudbu jsem odjakživa dělal jako svého koníčka, a není mou
vinou, že se na přechodnou dobu stala mým zaměstnáním. S tímto svým
názorem jsem se samozřejmě nikdy netajil a toho důsledkem je
zmiňovaný dopis."
Co tedy budeš dělat dál?
"Především studovat. S hudbou se samozřejmě nechci
rozloučit nadobro, a ani by to snad dobře nešlo."
A co potom?
"Skončí to tak, jak to začalo. Hudba bude zase mým
koníčkem."
Děkuji.
Tolik tedy zúčastněné strany. Závěrem tolik: Jak z
uvedených názorů plyne, nešlo ani tak o věc senzační samu o sobě,
jako spíše o jev obvyklý i v nejlepších rodinách: Rozdíly v náhledu
na současno i budoucno vykrystalizovaly do té míry, že další
pravidelná spolupráce mezi jejich nositeli nebyla možná. Což je
záležitost z obou stran zcela fair a není to prvně a patrně ani ne
naposledy.
Petr Adler