Dvanáctého prosince 1987 se pražská Lucerna zaplnila
gratulanty. Olympic měl narozeniny. Slavil pětadvacetiny, čtvrt
století! Pět jeho kamarádů přišlo s blahopřáním až na jeviště.
Zazpívali si s Olympikem každý jednu ze stovek písniček, které za
oněch pětadvacet let vznikly. A já, abych měl jistotu, že nešlo jen
o manažérský fígl, nýbrž o upřímné vyznání obdivu těmto rockovým
nestorům, jsem každému z hostů položil tři otázky:
1. S jakými pocity a kdy jste prvně slyšeli hudbu Olympiku?
2. Co byste si pro svou muzikantskou dráhu vybrali z receptu na
dlouhověkost, který Olympic nabízí?
3. Lidem s přibývajícím věkem hrozí senilita, skleróza a další
neduhy. Není takové nebezpečí i u kapely?
Vilém Čok (Výběr):
1. Zpočátku dost útržkovitě, bylo mi
asi patnáct a hrál jsem Ramones, Stranglers a Sex Pistols. Čili
shrnuto: Olympic = loď (já byl na jiný, oni taky). Ovšem teď je to
jinak. Protože Olympic omládl a přitvrdil (logicky), není to už
taková popina jako dříve.
2. Upřímně obdivuju Petra Jandu, jak je možné dělat tento druh
muziky tak dlouhou dobu a stále na úrovni. Mimochodem díky, že jsi
mi to připomněl, hned po koncertě se ho na to musím zeptat.
3. Vzhledem k impertinenci a jakési určité variabilitě duševního
spektra bych rozhodně sám nebazíroval na principálním bazírování s
důrazem na konsekventní rozlohu, a to jak psychického, tak i
fyzického jsoucna.
Roman Dragoun (Futurum):
1. Asi tak před dvaceti lety,
když jsem začínal hrát na kytaru v amatérské kapele - hráli jsme
Ptáka Rosomáka, Želvu a takové věci. Byli sice i Beatles, ale těm
jsme až tak nerozuměli, kdežto tohle byla muzika, které jsem
rozuměl.
2. To, že pracuje. Tvrdě. Bez práce to nejde.
3. V případě jiných kapel možná ano, ale v případě Olympiku
myslím, že ne. Bude mít vždycky své publikum, protože písničky,
které Petr Janda skládá, jsou vtipný a blízký lidem.
Miroslav Imrich (Tango):
1. Vedle desek Supraphonu to
bylo tehdy, když jsem poprvé viděl Karkulku, předchůdce dnešního
Olympiku. Tedy ve svých asi třech letech.
2. Podle mě Janda dává tento recept: hlavně nezemřít.
3. U některých muzikantů to jistě platí, u některých k tomu
dochází dokonce velice brzo. Je to ale různé…jak u koho.
Michael Kocáb (Výběr):
1. Nevím přesně. Asi ne, když
jsem se narodil, ale když jsem začínal vnímat muziku, byl tam už i
Olympic. Pro mě to jsou národní písně.
2. Nejdůležitější asi je, že neztrácí vysoká kritéria. To je
ojedinělé, například u středního proudu jdou kritéria do háje
vlastně spolu s generací, která odejde. Olympic hraje stále pro
mladé, a jde tedy nahoru. Petr Janda je z kategorie Milesů Davisů -
a takových je málo. Dokazuje, že bigbít není záležitost jedné, dvou
generací, ale celoživotní. Jsem přesvědčen, že Olympic bude hrát i
za dalších 25 let.
3. Dějiny umění dokázaly, že to tak není. Muzikant věkem
nedegeneruje - viz třeba Haydn nebo Janáček. To je sice vážná
muzika, u bigbítu to není ověřené, i když v cizině existují letité
soubory, které dnes už třeba nekopírují dokonale terén, ale hrají si
to své kvalitní a prohlubují to.
Jozef Ráž (Elán):
1. To už si nepamatuji, musel jsem
být malé dítě. Ale písnička Vymyslel jsem spoustu nápadů byla jedna
z prvních, co jsem hrál na kytaru.
2. Stáří je strašné. Když ale dokážeš navzdory stáří být mladý,
dá se to vydržet. A to je případ Olympiku. Ne každému se to však
podaří.
3. Skleróza není těžká choroba, jen se při ní dost naběháš.
Podstatné tady ale je, aby nebyla narušena tvořivost.
Roman Lipčík