Časopis
KVĚTY 1988
ČTVRTSTOLETÍ
OLYMPIKU
Opravdu je to už
pětadvacet let, co posloucháme písničky kapely, která začala hrát v
pražském klubu Olympik. (V těch prostorách je nyní divadlo Ypsilon.)
Skupina má na svém kontě sedm a půl tisíce koncertů, které shlédlo
na pět miliónů diváků. Natočila dvacet LP desek, z nichž se mnohé
úspěšně prodávají v zahraničí. Kolikrát jsme je mohli vidět v
televizi, jak často byla jejich hudba vyslána do éteru rozhlasem, to
se nedá spočítat. Řada ocenění a počty prodaných desek svědčí o tom,
že je v éře rockových kapel také z nejslavnějších. Považovali jsme
tedy za zajímavé popovídat si s nestorem české rockové hudby, s
vedoucím skupiny Petrem Jandou.
Prozraďte nám, jak je možné, že jste vydrželi hrát tak dlouho a
ještě k tomu neustále na výsluní? Vždyť vaše muzika se pořád líbí
mladým a přitom se nějak nepodbízíte!
"Pravdou je, že taková trvalejší popularita jedné hudební
skupiny nemá ve světě obdoby. Snad jen Rolling Stones. Většinou si
úspěšné kapely za krátký čas vydělají tolik, že se nepotřebují
existenčně zajišťovat, necítí už nutnost dále společně vystupovat.
Jejich členové mohou dělat práci, která je svým způsobem
příjemnější. Neharcují z místa na místo, ale skládají hudbu,
objevují nové talenty, natáčejí s jinými muzikanty, nebo se vracejí
k svému původnímu povolání, ale o tom jsem ještě neslyšel. Rolling
Stones podobně jako my hrají, protože je to moc těší. Mick Jagger
nedávno prohlásil, že bude hrát do konce svých sil, protože bez toho
nemůže být. U mne je to zrovna tak. Máme štěstí, že naše písničky
lidé poslouchají, že se jim líbí. Jistou roli v tom hraje moje
"buldočí" povaha, nápady, náhody, snad talent. Naším ohromným
vkladem do začátku bylo, že jsme se sešli v době, kdy se zrodila
zcela jiná hudba. Zdroj byl v rokenrolu. Nestačili jsme se z toho
šoku vzpamatovat, vymanit se z něho. Kdyby přišel nový takový
převrat, naše kapela by určitě zanikla."
Než dokončíte odpověď na první otázku - domníváte se, že přijde
zase takový převrat jako s nástupem rokenrolu?
"Měl by zákonitě přijít s nastupující technikou, která už
hraje za nás. Osobně si myslím, že to v tomto století ještě nebude,
protože elektronická hudba je odlidšťená. To je jako s automatickou
pračkou - pere za vás, ale všechno jí nesvěříte."
Vraťme se k tomu, proč máte mladým stále co říci.
"Podstata je v tom, že rocková muzika je svým rytmem a
temperamentem mladá. Chci hrát pro mladé, jsem jimi stále obklopen a
s mou generací si už dávno nerozumím. Nikdy se nechci uklidnit a
stát se starcem, který vzpomíná na své první lásky a na to, jaké to
bylo dřív. Chci být neustále revoluční typ muzikanta, tím jsem snad
stále mladým blízký."
Vaše koncerty navštěvuje už třetí generace. Je toto publikum
stále mladé? Je přece mnoho těch, kteří sledují vaši dráhu od
začátku.
"První fanynky Olympiku jsou mámy, ale už i babičky. Je to
zvláštní pocit. Chodí-li s dětmi na naše koncerty a vydrží-li nás
poslouchat i ve svém věku, pak jsou vlastně mladé a všechno je v
nejlepším pořádku. Když odešel Petr Hejduk a já jsem začal
vystupovat s novým obsazením kapely, chodili nám na koncerty lidé
středního věku a nebyli vděčnými posluchači, protože to brzy vzdali.
Ve chvíli, kdy jsem vypustil téměř všechny pomalé písničky, mám v
programu dvě, výjimečně tři, už to nebyla jejich parketa. Vývoj byl
jasný, protože LP deskou Ulice jsme stále více sklouzávali k
střednímu proudu; řekl jsem si dost. Teď, když mám mladé kluky,
musíme to vrátit zpět k tvrdé hudbě, ke které jsme se zatím vždycky
vrátily. Nebráním se jí a baví mě to. První vlaštovkou byla písnička
Jako tele na vrata, pak následovalo několik dalších. Odezva byla
velká, někteří nás úplně přestali poslouchat, mnozí naopak. Nikdo v
tom okamžiku nezůstal na rozpacích a to je dobře. Takže naše
publikum je opět výhradně mladé."
Odpusťte, že zavedu řeč trochu jinam, ale souvisí to s tím, co
jste právě řekl. Nedávno jsem byla na koncertě Petra Nagye. Možná
vás to překvapí, ale mě bylo líto, že jeho koncerty navštěvují
především pubertální děvčata. Byla jsem zklamaná z toho publika,
protože Petrovo vystoupení má podle mého názoru na to, aby si je
poslechli se zájmem právě jeho vrstevníci.
"Na tom jistě něco je, čtrnáctiletí ještě přesně nevědí, co
chtějí poslouchat, jejich názory se rychle mění a vyvíjejí, asi to
není to pravé publikum. Také si myslím, že Peter dělá dobrou muziku
i texty, které mají co říci. Co se jeho obdivovatelek týká, to
přejde, on také jednou zestárne a už po něm nebudou tak toužit. U
něj je totiž moc silný tzv. fyzický fenomén, v tom já měl asi
výhodu, protože na to jsem opravdu spoléhat nemohl."
Ovlivnilo vás vůbec nějak těch pětadvacet let u "kumštu"? Vždyť
tak dlouhá doba musí nutně člověka poznamenat. Připadá mi, že vaše
názory jsou stále stejné, zrovna v nich je určitě schovaná ta
jiskra, která rozpaluje tvůrčí myšlenky. Jak je to s vámi? Pracoval
jste dřív rychleji, snadněji? Byla vám nějaká doba víc nakloněná?
"Nemyslím si, že to bylo dřív lepší. Jsem teď zrovna spokojený
jako před pěti nebo patnácti lety. Slunce stále nesvítí, ale teď
jsem přesvědčený, že naše nová deska, kterou vydáme letos, bude
bezvadná. Fyzická únava se u mne projevuje zejména na hlasivkách, za
léta dostaly zabrat. Když je moc koncertů, nebo když se trochu
nastydnu, cítím se zle. Řeším to tím, že si písničky píši trochu
níž. Při hře na kytaru se necítím nijak zpracován "stářím". A psaní?
Nemám dnes méně nápadů, ale stavím se k nim kritičtěji. Tak se
stává, že jich hodně končí v koši. Víc se s tím mořím, snažím se,
aby to nebylo ničemu podobné, aby to nic nepřipomínalo. Je to vážná
věc, protože člověk toho za čas slyší tolik, že se klidně může
nechtěně nechat ovlivnit. Čím víc toho znám, tím je to horší. Když
si vzpomenu, že dřív jsem měl písničku hotovou za jednu až dvě
hodiny a teď mi trvá týden nebo dva… Skládám poslední dobou málo.
Podaří-li se mi dvanáct písniček za rok, jsem spokojen. Poznání mě
brzdí. Trápím se, přehrávám nové nahrávky známým…"
Jak moc vám do toho mluví kapela? V tom by mohl být ukryt jakýsi
klíč k zachování hudebních skupin. O tom, že vy jste silná vůdčí
osobnost, není pochyb, jak je to s ostatními?
"V původní sestavě Olympiku, po zdařilých Prázdninách na Zemi,
byla u některých členů k mé práci naprostá důvěra, u jiných
absolutní lhostejnost. Napsal jsem písničku a vůbec se o ní
nediskutovalo, proč také, když úspěchy byly. I dnes v novém složení
mám v kapele poslední slovo, ale teď už hudebníkům neříkám, co mají
hrát. Za doby Hejduka jsem veškeré aranžmá psal já, nyní už to
nedělám, zkoušíme zase tak jako kdysi. Je to určitě složitější, ale
věřím, že dobré."
Lituje Hejduk, že vás opustil?
"Nevím. Naše písnička Jako tele na vrata a Baletu Hej, pane
diskžokej ukázala jasně moment dvou kapel, v němž jsou neslučitelné.
Když to slyším, nemůžu pochopit, že jsme spolu mohli hrát tak
dlouho."
Máte nějaký pevně určený režim dne? Je známo, že někteří
hudebníci mají přesně stanovenou dobu, kdy cvičí… Stačíte vždycky
všechno? Potřebujete jako vzpruhu nějaký termín tlačící vás k cíli?
"Můj denní pořádek není ani zdaleka přesný. Jediné, co je
dané, jsou data vystoupení nebo natáčení. K činnosti mě nemusí nikdo
honit, pracuji rád. Nelámu nic přes koleno. Zrovna jsem nesplnil
termín natočení elpíčka, nešlo to v tom shonu, který jsme měli s
přípravami koncertů Čtvrt století Olympiku. Určitě by to nedopadlo
tak, jak bychom si představovali. Dřív jsem nic neházel za hlavu,
ale teď stále častěji vynechávám běhání po úřadech, různé jiné
povinné návštěvy. Nedělám už spoustu věcí jako dřív. Snažím se
nepodstatné záležitosti vyloučit, víc relaxuji, třeba na chalupě u
Stříbrné Skalice, kde chodím na procházky, pak čtu nebo píši muziku.
Už mě tolik nemrzí, když něco prošvihnu."
Každý člověk má někdy nepříjemné dny, u tvůrčí práce je to ještě
těžší, je zle, když se delší dobu nedaří. Jak se vy vyrovnáváte s
takovou krizí?
"Já mám krizi skoro každý den. Předloni na jaře jsem začal
intenzívně cvičit na kytaru, řekl jsem si, že budu nejlepším
kytaristou. Hrál jsem a dřel až do chvíle, kdy mně po jednom takovém
dvanáctihodinovém zátahu začala ochrnovat šíje. Poznal jsem, že tudy
cesta nevede. Pak také přichází období, ve kterém čím víc cvičím,
tím hůř hraji, vyčítám si, že je ta práce zbytečná, ale nevzdávám
se, protože zkušenost mi praví, že nezdary vždycky přejdou. Kytaru a
komponování mám z muziky nejraději. Nikdy jsem se necítil být
zpěvákem, dokonce jsem nikdy nechtěl zpívat. Olympic měl své
zpěváky, kteří odešli, a já zpíval z kapely nejlépe. O mém hlase
nerad mluvím. K tomu, co chci hrát, bych potřeboval jiný. Považuji
hlas pouze za prostředek, kterým písnička drží pohromadě. Některé
texty se mi tolik líbí, že je musím lidem sdělit. Jsem šťasten, když
křičím přes mikrofon něco, co probouzí všechny z jejich
lhostejnosti, nebo když se můžu vyzpovídat, lidé mě poslouchají a
dávají najevo, že mi rozumějí."
Podařilo se vám dovést v hudbě ke konci všechny plány, které jste
měl?
"Téměř nikdy. Vždycky to ujelo někam trochu jinam, časem jsem
si zvykl a docela se mi to líbilo. Nové písničky si ihned natáčím,
pak si je přehrávám. Jedna se mi zamlouvá, druhá ne, za týden je to
opačně. Je to naprosto nevyzpytatelné. Vždy žasnu nad báječnými
kritiky. Oni to slyší poprvé a vzápětí přesně vědí, kde to vázne.
Umějí v tu chvíli rozeznat, stojí-li to za něco a co tomu chybí.
Takových odborníků je bohužel velmi málo."
Co soudíte o našem hudebním mládí? Komu fandíte?
"Považuji se za rockera, takže držím palce všem rockovým
kapelám. Tzv. střední proud populární hudby je pozlátko vydobyté
právě rockem. Autoři a interpreti středního proudu tvrdou muziku
uhladí, přikrášlí a nazdobí. Nezkušený posluchač jim to "zbaští".
Vzpomínám si, jak jsem byl před necelým rokem na besedě ve třídě asi
třináctiletých obdivovatelů pop music. Byl jsem za hlupáka, když
jsem prohlásil, že se mi vůbec nelíbí Modern Talking. Prorocky jsem
řekl, však počkejte, brzy mi dáte za pravdu. Dnes už by možná uznali
svou chybu. Přesto s potěšením zaznamenávám návrat mladých k rocku.
Hodně tomu napomohly heavy metalové kapely. Fandím všem, kteří hrají
poctivě rock, bláznům, kteří jsou ochotni obětovat všechno pro to,
aby mohli hrát, jako jsme to dělali my dřív. Těm, kteří oželí i
děvče, zábavy a zhubnou, protože na jídlo nezbyde, chodí v noci na
brigády, aby mohli mít co nejlepší nástroje. Dnes mi to asi nikdo
nebude věřit, že i když mám konečně byt, auto, peníze, šílená touha
hrát lépe mě stále žene dopředu. Mladým závidím, že to mají před
sebou. Já se už musím spokojit jen s myšlenkou, že každý čas v
životě má své plus a mínus."
Renata Hrbková
|
 |