Každý, kdo někdy sloužil na záchrance, určitě potvrdí, že
jde o místo, kde se člověk nenudí. Pracovní úrazy, infarkty,
automobilové nehody, nějaký ten skok z mostu. Všechno záležitosti
pro pevné nervy. Nutno však podotknout, že novinář zvyklý na ledasco
může být šokován. Můj šok přišel, když jsem zjistil, že budu mít tu
čest projezdit a probdít celou noc s exbubeníkem skupiny Olympic
Petrem Hejdukem. S mužem, který vyměnil paličky, koncertní štace,
Zlaté slavíky a Bratislavskou lyru za volant sanitky, poskytování
první pomoci, sbírání opilců z ulic a pouštění sirény.
Všeobecně převládá názor, že rockový muzikant je bohém, který
neustále konzumuje alkohol a honí holky. Na druhé straně zdravotník
by měl být seriózní a hovořit laskavě s pacienty. Jak probíhal tvůj
přerod z rockera ve zdravotníka?
"Jednoduše. Asi to bude tím, že jsem nebyl takový bohém, ale
seriózní muzikant. Od malička jsem chtěl být lékařem, ale jelikož
otec hrál ve filharmonii a viděl ve mně muzikanta, chodil jsem do
hudební školy. Dohodli jsme se, že když neudělám přijímačky na
konzervatoř, půjdu na medicínu. A jelikož jsem zodpovědný člověk,
rozhodl jsem se nepodvádět a zkoušky na konzervatoř udělat. Medicína
ale ve mně zůstala, takže po více než dvaceti letech, kdy jsem hrál
v různých kapelách a zestárnul, jsem se rozhodl pro rázný přestup k
medicíně."
Medicína a rocková muzika ale spolu dvakrát neladí?
"Tady nemáš tak úplně pravdu. Muzika a medicína mají k sobě
hrozně blízko. Vzpomínám si třeba, že primář chirurgie nemocnice Na
Františku hrával kvarteta s filharmoniky. Nebo Martin Kratochvíl -
lékař, který dělá velmi úspěšně do muziky."
Stalo se ti někdy v průběhu tvé zdravotnické praxe, že by byl
pacient šokován tím, že ze sanitky k němu vyrazil Zlatý slavík,
držitel Zlaté lyry a Bůh ví čeho ještě Petr Hejduk?
"Několikrát se mi to stalo. Lhal jsem lidem, že se tomu
Hejdukovi z Olympiku jenom podobám. Nebo jsem se přiznal."
Nechtěli někdy pacienti, abys jim zazpíval?
"U některých psychiatrických případů se mi to stalo, ale nikdy
jsem nezpíval."
Ani kdyby to bylo v zájmu zachování zdraví pacienta nebo na
příkaz lékaře?
"Zatím se neobjevil doktor, který by si myslel, že můj zpěv
výrazně vylepší pacientův zdravotní stav."
Nechme záchranku záchrankou a vraťme se o dvacet let zpět. Do
dob, kdy jsi s "rebelem" Kornem přišel do Olympiku. Kde tě vůbec
Petr Janda objevil?
"Hrával jsem v Golden Kids a v roce 1970 přišel zákaz
vystupování pro Martu Kubišovou. Půl roku jsme jezdili s programem
Heleny Vondráčkové a přitom jsme se dohodli, že Golden Kids zrušíme.
Ono to už ani nebyli Golden Kids, protože Venca Neckář odmítl
vystupovat na výraz solidarity s Martou Kubišovou. Jednou za mnou
přišel v době zkoušky Petr Janda a začal mě přemlouvat, abych šel do
Olympiku. Vysvětlil jsem mu, že Olympic je moje oblíbená kapela a
šel bych strašně rád, ale že mám před premiérou pořadu Heleny
Vondráčkové a nemůžu odejít. Tím to utichlo.
Asi za půl roku jsme
se v Golden Kids dohodli, že skončíme a pod nějakou záminkou jsme to
rozpustili. Ta záminka spočívala v dlouhých vlasech Oty Petřiny, kdy
se Pragokoncert vyjádřil, že pokud se Petřina neostříhá, budeme
zrušeni. Zavolal jsem Jandovi, jestli nabídka platí. Dozvěděl jsem
se, že je to výborné a za dvě hodiny mám být v hotelu Paříž. Tam
jsem se potkal s Kornem, kterého lanařil Klein."
A najednou bylo v Olympiku více kohoutů na jednom smetišti!
"Jirka Korn začal být slavný, vyhrál Intertalent. Mezi ním a
Jandou jako nejslavnějším mužem kapely to začalo jiskřit. Proto
Jirka odešel. Já jsem se tehdy vůbec necítil jako zpěvák, měl jsem
rád vokální kapely, a to v té době Olympic byl. Po letech mě to ale
přestalo bavit, protože Olympic se stával výhradním monologem Petra
Jandy."
Spolu s Kornem jste nebyli pozváni na rockový come-back v
Lucerně. Člověka to asi naštve?
"Trošku mě to mrzelo, ale já se bez pozvání nikam necpu."
Napadl tě někdy takový projekt zhrzeného Olympiku? Ty bys
bubnoval, Korn hrál na basu, Klein na kytaru a Ringo by zpíval?
"To jako, že by se udělal Olympic z vyhozených? Nevím jestli
by to dobře hrálo. Třeba jo."
Jednou jsme si povídali u holky, která snědla kupu prášků a ty
jsi mi tenkrát řekl, že by ses za bicí vrátil na deset minut, a to
by tě ještě museli hodně přemlouvat. Proč ta averze k muzice, která
tě udělala slavným?
"Nejedná se o averzi. Prostě jsem se rozhodl, že se nechci
živit hraním. Můžu eventuálně něco složit nebo aranžovat, ale nechci
se živit hraním. Možná zahrát si pro zajímavost pár písniček."
Vraťme se na chvíli ke Golden Kids. Kubišová měla stopku, Neckář
stávkoval, Vondráčková zpívala. Nebralo se to z její strany jako
podraz?
"Pravda je, že tenkrát bral Vašek projekt Heleny jako podraz
na Martu. Rok nezpíval, ale nic tím nevyřešil a hned začal dávat
dohromady novou kapelu."
Po odchodu Korna a Kleina byl Olympic v krizi. Dokonce se
hovořilo o jeho konci. Potom se objevil stmelovací element z Mníšku
pod Brdy Milan Broum a sestava Janda - Berka - Hejduk - Broum spolu
vydržela strašně dlouho.
"Po odchodu Jirky Korna začalo období střídání basistů a my
jsme se dohodli, že s tím praštíme. Bylo to strašné. Chvíli byl u
nás Láďa Chvalkovský - výborný basista, bezva kluk, skvěle zpíval.
Šíleně ale tíhnul k Laufrovi a vrátil se k němu. Potom přišel
Petráš, který neuměl ani hrát ani zpívat. Nastala doba poloprázdných
sálů. A pak se někde vynořil Milan Broum, výborný a nesmírně
pracovitý basista, který do toho vnesl jiskru. Všichni jsme začali
hrát jako o život, dělat progresivnější a tvrdší muziku."
Kdyby se neobjevil Broum, tak bych dnes asi hovořil s MUDr.
Hejdukem?
"V době, kdy Olympic ohlásil poslední koncert, jsem měl tolik
nabídek, že bych hrál dál. O tom, že praštím s muzikou jsem se
vlastně rozhodl v osmaosmdesátém. Začalo se zdražovat, lidi
nechodili na koncerty. Dobří muzikanti začali uvažovat, jestli není
lepší hrát v baru, kde to má člověk jisté."
Tvrdí se, že Olympic byl kapelou, ve které chodil kapelník do
jedniček na "čínu", zatímco muzikanti se ládovali párkem v bufáči?
"Obrovský finanční odstup, na který narážíš, byl dán tím, že
Janda na sebe převzal veškeré autorství. Z honorářů za koncerty
totiž nikdo nezbohatl, protože výdaje byly obrovské. Olympic té době
ještě pořád prodával hodně desek, rozdíl mezi Jandou a muzikanty byl
propastný. Proto se kapelník mohl věnovat francouzskému koňaku,
zatímco muzikanti lahvovému pivu se sekanou."
Člověk si ale dnes může říct, že tomu Hejdukovi to před lety
nevadilo, zatímco teď svého bývalého kapelníka pomlouvá.
"S tím se nedá prakticky nic dělat. Měl jsem s Jandou na téma
své autorské účasti na deskách kapely několik rozhovorů, ale na
rovinu mi bylo řečeno, že vždycky budou mít přednost Jandovi věci, i
kdyby měly být horší než moje. A je to logické, že když se dělaly
celky jako Prázdniny na Zemi nebo Ulice, měl by muziku dělat jeden
autor."
Pořád říkáš "s Jandou" a nikoli "s Petrem Jandou". Takže osobní
zášť?
"Je fakt, že vztahy v Olympiku nebyly v posledních letech
nejlepší, ale když se teď někdy potkáme, normálně se bavíme. Bylo mi
dokonce přislíbeno, že až bude Olympic definitivně končit, budu mezi
pozvanými."
Nemohl tenkrát Petr Janda argumentovat tím, že většinu tvých
autorských počinů kritika ztrhala? Třeba písničku "Černovláska".
"Komerční věci ale dělali i Janda s Kornem. Kromě toho jsem
napsal dost skladeb, které se do repertoáru Olympiku hodily."
Čím to, že se Olympic nikdy nemohl pochlubit průšvihy jako Turbo,
Pražský výběr a ostatní rockové kapely?
"Olympic sice nebyl kapelou politických rebelů, ale na druhé
straně jsme se nikdy nepodbízeli."
V souvislosti s Olympikem mě ale přesto děsí dvě věci - snaha
získat za každou cenu zlatou Bratislavskou lyru a skladba, při které
"Všichni stáli za svítání u barikád odhodláni", aby potom rozsekali
nepřítele.
"Fakt je, že nevím, proč Janda politické písně psal. Zpívali
jsme o únosech letadel, chuligánech a barikádnících. Ty barikády nám
fanoušci vyčítali léta. Mám pocit, že Janda se za to dodnes
stydí."
A mindrák Bratislavské lyry?
"Nejlepší písnička, kterou jsme v Bratislavě kdy měli, byla
"Slzy tvý mámy šedivý". Porota nás ztrhala, ale získali jsme cenu
novinářů a přízeň publika. Od té doby, až po vítězství, které jsme
dostali spíše za věrnost festivalu, to nebylo nic moc. Lyru jsme ale
brali sportovně a většinou jsme tam jezdili s tím, že stejně nic
nezískáme."
V době, kdy jsi už v Olympiku nebyl, spáchal sebevraždu Mirek
Berka.
"Fám je hodně, ale nikdo neví, proč to udělal."
Hrál jsi s ním deset let. Napadlo tě někdy, že by tak mohl
skončit?
"Ne, nikdy. Byl to takový komik kapely, se kterým byla děsná
sranda. Bydlel jsem s ním na zájezdech a v životě bych nevěřil tomu,
že je schopen spáchat sebevraždu."
V této souvislosti se hovoří o hazardu a vyhození z kapely.
"Slyšel jsem, že ho snad Janda předtím vyhodil z kapely."
Po Olympiku sis založil Balet, kapelu s vycházející hvězdou
Ivetou Bartošovou. Přišel velehit "Hej pane diskžokej". Potom ale
Iveta odešla k Janečkovi a posléze ke Štaidlovi, s Baletem to šlo z
kopce. Nebo to říkám moc zjednodušeně?
"Balet se v žádném případě nerozpadl po odchodu Ivety, protože
ta s námi nikdy nekoncertovala. Odešla během nacvičování programu.
Nahradila ji Blanka Šrumová, která se strašně rychle naučila její
repertoár a skvěle zapadla do Baletu."
Neutekla od tebe Iveta proto, že potřebovala producenta typu
Janečka nebo Štaidla?
"Když k nám Iveta přišla, byla zcela v moci Tomáše Gotlieba.
Tenkrát, když ji prodával Janečkovi mi řekl, že z ní udělá hvězdu.
Ironie je tak trochu v tom, že když Iveta přišla do Baletu, byla
velmi ráda, že nebude plnit roli hvězdy. Tomáš asi začal cítit, že
už s Ivetou nemůže tak manipulovat, takže se v čas dohodl s
Janečkem. Ten ho ale tvrdě odstavil. Za působení u Janečka se Iveta
stala Zlatým slavíkem, i když těsně před jeho vyhlášením odešla ke
Štaidlovi."
Jak se cítí kapelník, kterému konkurence vyfoukne takový trumf?
"Byl to šok. Všichni jsme na Ivetu sázeli. Líbilo se nám, jak
zpívá, znělo to fantasticky, vokály byly dokonalé. Tomáš Gotlieb mi
Ivetin odchod, když jsme točili nějakou televizi. Celý štáb to začal
Ivetě vyčítat a ona celé natáčení probrečela. Od ní to nevycházelo,
ale byla strašně manipulovatelná."
Kdybys mohl všechno vrátit o dvacet let zpátky.
"Nebyl bych muzikantem. Ničeho ale nelituji, protože jsem
prožil v kapelách nejkrásnější období, v muzice jsem něco dokázal,
sjezdil kus světa. Ale kdybych se rozhodoval sám, skončil bych jako
chirurg."