Rock & Pop 18.prosince
1992
NĚKDY
MÍVÁM PŘÍJEMNÝ NOCI
"Zájem o kulturu teď jde strašně
nahoru, všimli jste si toho? Politika už lidi tak nebaví a tak si
hledají jiný využití. Faktem je, že normální občan vůbec ani netušil
řadu věcí, najednou se mu to všechno naservírovalo a on to musel
nějak vstřebat. Teď už toho má dost a je ochoten dát spoustu peněz
třeba za lístky na koncert - loni ne. Přitom si nemyslím, že by měl víc peněz. Zdá se, že mu opravdu začala
chybět kulturní potrava, zaplať pámbu."
Proč přestává Olympic živě hrát a bude nadále fungovat
alespoň jako studiová kapela? "Byl
bych rád, kdybychom fungovali, protože potenciál tam je, kluci
hrajou tak dobře, že tady nemaj konkurenci. Peroutka není velkej
technik, ale je to hráč, kterýmu to obrovsky šlape. Ale abychom se
vrátili k tomu, proč končím s živím hraním. Žádnej pádnej důvod k
tomu není, ale domnívám se, že držet kapelu pohromadě
takovým
způsobem, jakým funguje doposud, nemá smysl. Kluci dostávají spoustu
nabídek, ale ty plnohodnotný musí kvůli závazkům v Olympiku odmítat,
berou jen nějaký hostování a tak. Já jim vlastně brání v rozletu,
tedy přinejmenším oběma Milanům - Broumovi a Peroutkovi,
kteří se muzikou živí, jsou na ní závislí a o žádným jiným způsobu
obživy ani neuvažují. Jirka Valenta má trafiku a tam je spokojenej,
takže, takže dneska už hraje jen tak pro radost. No a já jako
čerstvej padesátník si uvědomuju, že třicet let ježdění je
přeci jen dost. Nevím o nikom, ani ze zahraničních muzikantů, kdo by
to vydržel dýl. Buď se uchlastali - a dobře udělali! -, anebo dělají
úplně jiný věci. Navíc kolikrát vidím svoje idoly z mládí, jak je to
tristní, když po letech znovu vylezou na
pódium, říkám si, že tak bych
nechtěl dopadnout."
Olympic však momentálně
prožívá mohutný vzestup posluchačské přízně a dá se předpokládat, že
po vydání albové pocty od našich předních interpretů Dej mi
víc…Olympic, maxisinglu Shalomu Olympictures a
koncertu ke třicetinám kapely
půjde ještě pronikavěji nahoru. Ve vzduchu visí jakýsi nový
olympikovský boom.
"Ten boom zažíváme už teď. Hrajeme patnáctkrát do měsíce
a naprosto všude máme vyprodáno. To jsme samozřejmě
nečekali."
Ruku na srdce: opravdu nečekali?
"Skutečně nás to strašně překvapilo, samosebou mile.
Určitý zvýšení zájmu se možná dalo předvídat, ale že to bude v
takovýmhle měřítku nás ve snu nenapadlo. Kdybych to byl věděl, možná
bych s tím ukončením koncertní činnosti ještě rok nebo dva počkal,
ale teď už se to nedá zvrátit. Nerad bych kecal do větru: jednou
jsem řek´, že Olympic bude hrát do dubna 1993 a konec, a teď by bylo
hloupý to vracet zpátky. Kluci se mě dlouho snažili přesvědčit,
abych svý rozhodnutí změnil. Pořád mi říkají: Co
blbneš, plný sály, lidi nadšený…, ale já už cítím, že vlastně žijeme z mrtvol, protože
netvoříme novej repertoár. Prostě si myslím, že to nadšení lidem
vydrží ještě třeba půl roku a pak bychom byli trapní. Je pravda, že
chci udělat novou desku. Ale čekám dítě a to mi určitě zabere dost
času, kterýho mám i tak málo. Takže skládání mi jde pomalu."
Připusťme tu eventualitu, že
nové album se výrazně chytí a lidé budou vyžadovat koncerty. Co
potom?
"Zatím ani nevím, u koho desku vydáme. Vypověděli jsme
smlouvu se Supraphonem a od února 1993 jsem takříkajíc volní. U
Supraphonu bych se ještě rád zastavil. Podmínky, který tam dosud
máme, bych si netroufnul nabídnout ani začínající kapele u nás na
Bestii… Předpokládám, že zájem firem o Olympic bude
velkej. Samozřejmě se
může stát, že firma, se kterou se dohodneme, bude později vyžadovat
promotion turné. Co s tím? Nevím. V každým případě ale v dubnu
končím a basta."
Neříkejte, že vás nebudou
svrbět prsty.
"Na kytaru pochopitelně budu hrát dál, ale ten chybějící
živej kontakt s lidma, to bude krušný… Kdybych toho nechal loni, kdy
jsme měli tři, maximálně pět kšeftů do měsíce, tak by to ani příliš
nebolelo. Jenže pořád jsem si říkal, že tu třicítku prostě musíme
dorazit, a teď z toho všeho uté
ct bude těžký. Musím
to ale udělat, už jen proto, aby o mně nikdo neříkal, že jsem lhář s
že jsem konec Olympiku ohlásil čistě z obchodních důvodů."
Neuvažuje Supraphon o vydání
nějakého exkluzivního balíčku či krabice se všemi alby Olympiku,
nejlépe n a CD?
"Vyjde komplet čtrnácti cédéček v
krabici. Navíc bude dvojalbum Best
Of, ale bohužel už se
nestihne vydat k těm třicetinám kvůli pozdnímu odevzdání obalu.
Objeví se v lednu."
Když jste s námi dělal
inventuru všech velkých desek Olympiku, automaticky se nám v mysli
rodila jedna otázka za druhou. Vraťme se tedy až do let šedesátých.
Želva byla první elpíčko nejen vaše, ale českého big beatu
vůbec. Nepociťovali jste kvůli tomu nějakou závist či dokonce averzi
ze strany jiných tehdy populárních skupin, které zkrátka neměly
takové štěstí jako vy?
"Ve srovnání s dneškem panovala tenkrát mezi slavnějšíma
kapelama přímo nezdravá rivalita a atmosféra byla dost napjatá,
třebaže navenek se všichni tvářili jako přátelé. Za zády každej
každýho pomlouval, takže když vyšla Želva, konkurence nám
myla prdel od rána do večera. Záviděli nám, to je přirozený - ale
ono taky bylo co závidět, jak jsem naznačil při hodnocení
Želvy."
Následovalo vaše ´francouzské období´, o němž se dodneška moc neví.
Můžete na něj zavzpomínat?
"Devátýho srpna 1968 celá kapela vyjela do Francie na
dovolenou. Klein totiž tenkrát chodil s dcerou našeho tamějšího
velvyslance… Jednadvacátýho k nám přijely ruský tanky a my
zvažovali, co dál. V tý době vůbec nebyl problém, abychom tam začali
hrát, což se také stalo. Jenže zájem o Československo na Západě dost
rychle opadl a tak se i naše šance uchytit se venku rozplynuly. Ve
Francii nám mělo vyjít elpíčko, nakonec vyšla jen EP deska."
(Olympic na ní ovšem byl prezentován jako
skupina Five
Travellers - pozn.autorů)
Francie nikdy nebyla příliš
bigbítová země. Jak tam vaše hraní probíhalo?
"Představa, že jsme naplňovali sportovní haly, je
pochopitelně nesmyslná. Hráli jsme tam jako kdokoliv jinej, to
znamená v klubech, na diskotékách, dokonce i v nočních barech. Z
nich nás ovšem většinou po třech dnech vyhodili, protože jsme jim
svým zaměřením nevyhovovali. Žebříčky tenkrát ovládal Otis Redding a
podobný věci, takže nás nutili hrát soul, kterej já osobně nikdy
neměl moc rád. Párkrát
jsme taky byli ve francouzský televizi a natočili zmíněný elpíčko,
ale to je asi tak všechno. Na tom, že to takhle dopadlo, se určitě
podepsala i ponorková nemoc. Prachy nebyly, občas jsme museli jít
vyžebrat na nějaký asociaci podporu nebo jídlo na Červeným
kříži. Někteří členové měli židovské předky, tak chodívali rovněž na
židovskou obec, potom třeba i na katolickou… Ale prosrali jsme si to
sami, příležitost prorazit se totiž naskytla. Tenkrát měl comeback
Johny Hallyday. Těsně před vánocema 1 969 byla
série koncertů v Palais de Sport v Paříži a my tam měli dělat
předkapelu. Jenže s námi nikdo nehnul, vánoce pro nás byly něčím
posvátným a neodletět včas domů prostě nepřicházelo v úvahu, čili
nabídku jsme odzívali. Ty koncerty měly neskutečnej
úspěch - dodnes
se na ně vzpomíná…"
Hráli jste ve Francii
česky?
"Česky i anglicky."
Neuvažovali jste o tom,
zůstat mimo republiku natrvalo?
"Tyhle tendence existovaly, hlavně tamější manažer nás k
emigraci tlačil. Ale když budu mluvit sám za sebe: měl jsem tenkrát
ročního syna, a tak mně přpadalo blbý se nevrátit.
Na albu Jedeme,
jedeme je písnička
Bon
soir mademoiselle Paris.
Její vznik jistě inspiroval váš francouzský pobyt…
"Jasně. Ta deska celá je o cestování. V tom samém roce
jsme navíc natáčeli film, kterej dodnes nikdo neviděl, čemuž se dost
divím. Dělali jsme ho s bratislavským režisérem Petrem Hledíkem a
jmenoval se Pět cestujících. To už bylo s Kornem, nějakou
roli tam měla i Vondráčková. Děj filmu byl celej v groteskní poloze:
kapela přijede do hotelu, tam se zjistí, že to není lázeňská kapela,
ale bigbít, je tam dortová rvačka a další věci, známý z grotesek.
Možná by bylo zajímavý se na tenhle film podívat, i když by asi byl
z dnešního hlediska šíleně blbej."
Přesuňme se o pár let
později, do doby po odchodu Jiřího Korna. Vnitrokapelová krize zašla
tak daleko, až jste veřejně oznámili konec Olympiku. Bylo to míněno
smrtelně vážně?
"Bylo. Situace, která nastala, měla víc důvodů. Když
odešel Korn, neměli jsme nejen basistu, ale ani publikum. Pořadatelé
nás nechtěli. Pár měsíců s námi hrál Chvalkovský a když i on odešel,
začala ta největší krize. Už jsem neměl sílu znovu učit dalšího
basistu, ale Berka mě ukecal, abych to ještě zkusil. Jenomže se
objevil Petráš a t o bylo
hotový neštěstí…
Když se tak na věc zpětně dívám, v sedmdesátejch letech nejenže
bigbítu nepřál komunista, ale i lidi nějak přestal zajímat. Kluci
sice nosili dlouhý vlasy, ale chodili třeba na Mayera nebo
Pilarovou… Mimochodem, vzpomínám si, že jsem tenkrát uvažoval o tom,
stát se sólovým zpěvákem, což jsem zaplaťpámbu neudělal."
Olympic byl možná
nejprotěžovanějším rockovým souborem, který v polovině 70.let
působil na oficiální bázi. Někteří lidé za tím viděli nějaké 'temné'
politické pozadí a přilepili vám nálepku 'vládní bigbít'.
"Několikrát jsem se s tím setkal, ale dost dobře nechápu,
jak to mohlo vzniknout. Na rozdíl od řady svých kolegů jsem se nikdy
nekamarádil s žádným papalášem, nenosil nikomu žádný dárečky apod.
Třeba Müler z ÚV si strašně zakládal na tom, že za ním umělci
chodili. Když jim vyšla deska, přinesli mu ji, přidali demižónek
vína a tak - já u něj nikdy nebyl. Příčina oné nálepky spočívá možná
v tom, že jsme se párkrát svezli se svazáckejma kulturníma
delegacema do cizi
ny, jezdili jsme hrát na
akce, pořádaný západníma komustickýma deníkama, ale nic za tím
nehledejte - jednoduše bylo příjemný občas vypadnout z týhle
republiky. Jo musím se přiznat, že jeden čas nás lámali fízlové,
abychom pod nima hráli, ale nepochodili."
Při 'procházce diskografií'
jste narazil na roční zákaz nahrávání. Jak to tehdy bylo?
"To bylo až v roce 1983. Soudruh Müler dostával na stůl
výdělky muzikantů. Moje jméno se objevilo dost vysoko a Müler si
spočítal, že vydělávám víc než on, což nemoh' přenést přes srdce.
Při jednom setkání, kromě toho, že mě tituloval slovem 'dobytku',
což bylo od něj milý, na mě řval, že půjdu o polovinu s platem dolů
a že mi to dokáže. Taky to dokázal, protože mi zakázal točit desky.
Z tohoto důvodu tedy Labora toř vyšla mnohem později, než měla."
Vraťme se ještě na skok zpět
do sedmdesátých let. Provázel je mj. fenomén zvaný jazz rock.
Překvapivé je, že Olympic o něj vlastně ani nezavadil.
"Olympic byl vždycky trochu pozadu. Nikdy jsem neprahnul
po tom, bejt nějak progresivní. Mnohý módní výstřelky nás úplně
minuly a z dnešního pohledu, z hlediska udržení jistý kontinuity,
jsem tomu rád. Nástup jazz rocku i jeho odliv proběhl tak rychle, že
jsem ho ani nestačil vstřebat. Ale abych byl upřímnej, moc mě
nebral."
Objevil se Katapult a rychle se vyhoupl až na vrchol oblíbenosti.
Jaké byly vztahy mezi vámi a Říhovou partou?
"Když Katapult poprvé vyhrál Zlatýho slavíka a my byli
asi až šestí, pociťovali jsme to jako křivdu a dost nás to sralo…
Ale do zelí jsme si nelezli, ostatně stýkali jsme se jen málo -
rivalita existovala spíše mezi oběma tábory fanoušků."
Jak jste se díval na někdejší
alternativní rock a na pozdější tzv. novou vlnu?
"Novou vlnu jsem přímo nenáviděl. A zůstalo to ve mně,
kapely Depeche Mode nebo Duran Duran ani dnes nemůžu poslouchat. Co
se týče alternativy a undergroundu: míval jsem nahraný třeba
Plastiky, ale moc se mi to nelíbilo. Měl jsem k nim úctu, že se
dokázali postavit režimu takovým způsobem, avšak hudebně mi
téměř nic
neříkali. S Plastiky jsem se kdysi setkal u přehrávek, kde jsem
poprvé a naposledy zasedal v kvalifikační komisi. Kvůli nim jsem se
tam pohádal, takže nakonec dostali celkem slušný ohodnocení. Tenkrát
zrovna hráli dobře."
A což takhle, dejme tomu,
původní Pražský výběr? Ten vás nějak oslovil?
"Pražskej výběr se mi strašně líbil. To byla muzika, u
který jsem si říkal: přesně takhle to má bejt. Na Václavským
Václaváku, Hrabě X… to jsem
miloval."
Prázdniny na Zemi, pak
Ulice . Olympic je v
maximálním laufu. Ovšem přišla Laboratoř a po ní už se začala
křivka popularity výrazně svažovat. Proč k tomu podle vašeho názoru
došlo?
"S popularitou je to stejný jako s močí - nedá se udržet.
Zkrátka lidi za čas mají něčeho plný zuby a tak, jako nejdou pětkrát
na jeden a ten samej film, přestane je bavit nějaká muzika. Částečně
je to způsobený i generační výměnou, protože nová generace většinou
a priori odmítá vše, co uznávala generace předcházející."
Po albu Kanagom se mění dlouholetá stabilní sestava
odchodem Petra Hejduka. Musel jste za něj najít náhradu. Podle čeho
jste vybral Milana Peroutku a Jiřího Valentu?
"Udělali jsme konkurs na bubeníka a vybrali Jirku
Zelenku, kterej ale měl před vojnou. Peroutka byl jako druhej,
udělali jsme novej konkurs a pořád jsme si Peroutkou nebyli jistý.
Konkursu se zúčastnil i Franta Hönig, kterej toho tenkrát moc neuměl
- hrál s Filipovou, kde například nesměl používat činely, takže
leccos zapomněl. A pak tu samozřejmě byla spousta dalších, naprosto
šílenejch
bubeníků. Nakonec jsme tedy vzali Peroutku a Jirku Valentu na druhý
klávesy. Nevím proč, když původně jsem chtěl vzít druhou
kytaru."
Už ve zvuku Kanagomu -
pomineme-li Prázdniny na Zemi - je cítit větší důraz na klávesy, i když na ně hrál
jen
Miroslav Berka.
"To je dáno tím, na co skládám. Když pracuju s klávesama,
tak se tam protlačej' klávesy, když dělám s kytarou, protlačí se
kytara. Podle výsledný aranže se dá docela dobře poznat, na co je
původně písnička složená."
Když ti svítí
zelená aneb Olympic v
metalovém rouše: zatímco část kritiky na desce oceňuje vcelku
originální přístup k tvrdé muzice, jiní vás obviňují z
prokalkulovaného naskočení do právě frčící mašiny, kterýmžto
tvrzením dodatečně nahrála i skutečnost, že na následu jící LP O,
jé nezbylo z heavymetalového okouzlení prakticky nic.
"Mě je vcelku jedno, co píší kritici. To je jejich věc.
Ale metal mám rád a nijak se tím netajím. Koneckonců to je zcela
jasně vidět z Rockmapy nebo z toho, kdo natáčí u mě ve studiu. Metalová vlna
pro mne byla po nový vlně úžasná vzpruha. Že mi metalisté ukázali
cestu, kudy se dál ubírat v kytarový muzice, nemá nic společnýho s
nějakou módností. No a O, jé, to
je rozporuplná a blbá deska, nemá cenu si nic nalhávat."
Sdílejí vaše nad šení pro metal všichni členové
Olympiku?
"Nedá se říct, že by někdy někdo protestoval. To je
těžký, protože Olympic v poslední době funguje tak, že moji osobu
kluci berou jako jedinou s právem veta, takže o ničem moc
nediskutujou. Ale já se vždycky snažím vycítit, kdy se jim něco
nelíbí."
Období před Zelenou je
poznamenáno úmrtím Mirka Berky. Můžete k tomu říct něco víc?
"Musím především říct, že Mirek nám teď, v době, kdy se
starej Olympic zase dal dohromady, nejdříve na vystoupení v Evropě a
nyní na koncert ke třiceti letům, strašně chybí. Myslím, že
okolnosti jeho smrti už asi nikdo nevypátrá. Celý to bylo nějaký
divný, minimálně rok se v Olympiku o ničem jiném nemluvilo,
probírali jsme to ze všech stran a k ničemu jsme
nedošli."
Jak se cítíte v roli jakéhosi rockového táty, k němuž se s
důvěrou obracejí desítky a desítky mladých kapel?
"O tom jsem nikdy nepřemýšlel, že bych měl bejt rockovej
otec… Proč tomu tak je? Nevím, asi mi věří v tom, co dělám, ale na
to byste se měli zeptat spíš jich. Samozřejmě mě to těší, co bych
zapíral."
Přiznal jste, že momentálně
vás z českého bigbítu asi nejvíce zajímají metalové kapely, nicméně
jedny z prvních desek vaší firmy Best I.A., elpíčka skupin Nasycen a
Yo Yo Band, mají k metalu daleko…
"Já zase nejsem nějaký ortodoxní metalista. Vždyť jsem
vydal třeba i vážnou hudbu, Missu
Solemnis. Nasycen, a
to je na tom zajímavý, vlastně vycházejí z nový vlny, kterou
nesnáším, ale oni udělali tak dobrou desku, že mě kupodivu dost
nadchli. Kučera má takový zvláštní charisma, který mě svým způsobem
učarovalo. Je to strašně příjemnej člověk. Navíc nahrávky, který
Nasycen udělali u Kocfeldy, dobře hrály, tak jsem je vydal. I za
cenu toho, že jsem na tom prodělal několik desítek tisíc, protože
deska leží ve
skladu a bohužel o ni není zájem."
Prozradíte nám záměr firmy v
nejbližších měsících?
"Teď jsme vydali skupinu
Mac Beth, a to je velmi povedená deska. Oni přesně zaplnili určitou
díru, která tady v tvrdý muzice byla. Krásný sbory, skvělej sólista
Mirek Chrástka, celá kapela hraje dobře a přesvědčivě, i zvuk se
mimořádně povedl. Snad i obchodně by to měla bejt úspěšná deska, za
prvních deset dní se prodalo tisíc kusů, a to je slušný."
Mac Beth mají nějaké zajímavé
kontakty do zahraničí, jestli se
nemýlíme.
"To je pravda. Taky s nima máme smlouvu jenom pro
Československo. Ale abych se vrátil k otázce. Na přelomu roku vyjde
Rockmapa 4 a v lednu pak Anachronic - to je bomba pro metalový
fajnšmekry. Netradiční, nesmírně zajímavá muzika i texty. Cédéčko a
kazeta budou v anglický verzi, elpíčko v český."
Možná nepříjemná otázka na
závěr: jaký je současný stav v záležitosti soudní pře Karel Kryl
versus Bestia, vzniklé kvůli údajnému neoprávněnému vydání Krylovy
LP desky Dopisy?
"C ausa Kryl v. Bestia se před časem
zašmodrchala tím, že soud vydal předběžný opatření, na jehož základě
jsme desku museli stáhnout z prodeje. Teď čekáme na skutečně
spravedlivý vyjádření soudu o vině či spíše nevině - jsem
přesvědčen, že jsme v právu a že jsme
neudělali naprosto nic špatnýho. Znovu opakuji: Karel Kryl prodal
vydavatelský práva na Dopisy
jednomu člověku v Austrálii a ten je subvydavatelsky prodal nám, to
je všechno. Rád bych jen dodal asi tolik: Domnívám se, že když
člověk podepisuje nějakou smlouvu, měl by bejt tak zodpovědnej, aby
si ji především dobře přečet' a vše si předem pořádně rozmyslel,
protože mu z ní vyplývají určitý závazky. V případě, že pak jedna
strana smlouvu použije podle práva, druhá strana se kvůli tomu
prostě nemůže zlobi t."
Petr Korál, Ondřej
Bezr |
 |